3 januari 2012

Nieuws

Recordbereik voor 3FM Serious Request 2011: bijna 12 miljoen

3FM Serious Request 2011 heeft alle records gebroken. Niet alleen de eindstand was hoger, via elk platform zijn er meer mensen bereikt. In totaal 11,8 miljoen.

Het was een zeer succesvolle editie van 3FM Serious Request. Natuurlijk wisten we het eindbedrag al, maar nu zijn ook de bereikcijfers bekend. Het is met 11,8 miljoen Nederlanders een recordbereik: 6,9 miljoen luisteraars, 7,8 miljoen kijkers, 1,6 miljoen unieke bezoekers op 3FM.nl.

82 procent alle Nederlanders (van tien jaar en ouder) volgen SR11

3FM Serious Request 2011 bereikte een recordaantal van 11,8 miljoen Nederlanders van 10 jaar en ouder via radio, tv, internet en mobiele telefoons. Dit is 82% van alle Nederlanders van 10 jaar en ouder. In 2010 was dit 79%. De bekendheid van de crossmediale inzamelingsactie in 2011 is 86 procent. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door bureau RadioCall in opdracht van 3FM en uit kijkcijfers van stichting SKO en internetcijfers van comScore DAx.

Records niet belangrijkste voor 3FM Serious Request

Wilbert Mutsaers, zendermanager 3FM: “Records zijn geen uitgangspunt bij 3FM Serious Request. We willen aandacht vragen voor een stille ramp: moeders die getroffen zijn door oorlog. De week in Leiden maakte ons duidelijk dat het maatschappelijke draagvlak in de samenleving bijzonder groot is. Dit heeft bijgedragen aan het fantastische bedrag dat onze luisteraars en kijkers bijeen hebben gebracht. Maar liefst 82% van de Nederlanders van tien-plus heeft 3FM Serious Request gevolgd, dat is natuurlijk hartverwarmend en enorm motiverend. Tweederde van de ondervraagde jongeren geeft aan door de actie aan het denken te zijn gezet en dat is van belang. In het hele land is veel geld ingezameld met ‘Kom in Actie’ initiatieven. Dank aan iedereen die zich heeft ingezet. We kijken uit naar 3FM Serious Request 2012 in Enschede.”

Toename opbrengst via Kom In Actie-site

Opvallend is de toename van de opbrengst van ‘Kom in Actie’. Duizenden initiatieven van particulieren, bedrijven, scholen en bands brachten een totaalbedrag van € 1.150.642,- op. Dit is ruim vier keer zoveel als vorig jaar.

Groei op elk platform

Het totaalbereik van 3FM Serious Request is gegroeid naar 11,8 miljoen mensen. Vorig jaar was dat 11,3 miljoen. Op alle platforms is sprake van een toename. De actie van 2011 bereikte 6,9 miljoen radioluisteraars, 7,8 miljoen televisiekijkers, 1,6 miljoen internetgebruikers en 330.000 mobiele telefoongebruikers.

Wat vonden jongeren (10-34 jaar) ervan?

Onder jongeren is de bekendheid van 3FM Serious Request meer dan 90%. En onder jongeren heeft 84 procent  de actie van de publieke popzender crossmediaal gevolgd. Zij waardeerden dit een 8,0.  Ruim 90% stelt een nieuwe editie volgend jaar op prijs. Ongeveer tweederde van de jongeren is door de actie aan het denken gezet en 90% van de jongeren is van mening dat de actie een positieve invloed op de samenleving heeft.

De opbrengst van de actie internationaal: bijna 23 miljoen euro

Dit jaar stonden er ook weer Glazen Huizen in Zweden, Zwitserland, Kenia en België, allen om geld in te zamelen voor een stille ramp. Alle acties bij elkaar in vijf landen leidden tot het totaalbedrag van 22.940.773 miljoen euro. Ook dit totaalbedrag is een recordopbrengst.

  • De dj’s van het publieke Zweedse radiostation P3 brachten een bedrag van 2.019.487 euro bijeen met de Zweedse versie van 3FM Serious Request Musikhjälpen.
  • In Zwitserland voerde Radiostation DRS 3 hetzelfde initiatief uit onder de naam ‘Jeder Rappen zählt’. Hier werd 5.157.566 euro ingezameld.
  • Het Glazen Huis in België haalde met de Vlaamse variant ‘Music for Life’ een recordbedrag van 7.142.716 euro op.
  • Ghetto Radio Serious Request zamelde in Nairobi geen geld in, maar heeft nadrukkelijk aandacht gevraagd voor bloeddonatie in Kenia, en dat is bepaald niet onopgemerkt gebleven.

>> Iets gemist? Check hier de hoogtepunten

Reacties (7)
  1. Alaincfa
    Awesome Bulli wished it lokoed more like an old micro-bus but still cool, hoping if it ever comes out it won't look too weird and small
  2. Bouke
    En ook nog meer dan de top 2000
  3. Ronald van Domburg
    wat een fantastisch resultaat. gefeliciteerd aan de 'crew' die zich zo enrom heeft ingezet om dit succes voor elkaar te krijgen
  4. pansie
    Goede actie ik hoop alleen dat er nog een vervolgactie komt met de successen die ze met de opbrengsten hebben bereikt
  5. Contijn
    Dat kan beter!!!!!!! ;) haha
  6. Contijn
    Dat kan beter!!!!!!!!! ;) haha
  7. Carla Meershoek
    Het was erg gezellig in Leiden. Wat een verschil met een aantal jaren geleden in Den Haag. Toen kon ik in mijn lunchpauze gewoon helemaal naar het Glazen Huis lopen. Ik ben twee keer naar Leiden geweest om gewoon van de sfeer te genieten. Thermoskan koffie mee en lekker om ons heen kijken... Ik vond het Top! Ook rondom Leiden zijn heel veel acties geweest. Hier leefde het dus echt! Alle vrijwilligers bedankt voor jullie enorme inzet!

    Groetjes,
    Carla
Reageer
 
Reageren via Facebook